Het is bij WiND ook mogelijk om een custom stalen voorvork te laten bouwen.

Dat kan een nieuwe vork bij je stalen frame zijn (als ‘natuurlijke’ match), maar ook bijvoorbeeld een 2e vork voor je race- of gravelfiets om te gaan bikepacken (vervang je standaard (carbon) vork tijdelijk voor een robuuste stalen custom vork met montagepunten voor drager, rekje, bidonhouders, verlichting, etc. met daarbij ook nog eens de mogelijkheid om de vork-geometrie af te stemmen op het beoogde gebruik (stabieler rijgedrag, ruimte voor tenen, etc.).

Ook is het mogelijk om een vork te laten bouwen met niet-standaard maten en/of onderdelen. Dat kunnen zowel de ‘geometrie-maten’ zijn (vorkhoogte en spong, met effect op het stuurgedrag van je fiets) alsook de ’technische’ maten zoals diameter vorkbuis (1-inch bestaat nog!), inbouwbreedte voornaaf, type remmontage, maximale banddikte, etc. en vooral ook combinaties daarvan (die kant-en-klaar vaak niet worden gemaakt).

DE MOGELIJKHEDEN:

  • Basisstijlen: gelugde kroon / unicrown / segmented (zie voorbeelden onderaan)
  • Diverse naaf-systemen en maten
  • Diverse rem-systemen
  • Montageogen voor spatborden, rekjes, dragers, bidonhouders, anythingcages, voorlamp, etc. etc.
  • Aanpassingen voor naafdynamo (optioneel: snoer door vorkpoot / speciale dropouts voor SON-SL systeem)
  • Afgewerkt met WiND-poedercoat (kleur naar keuze) en voorzien van een interne anti-roest coating.

PRIJZEN: vanaf € 400 (bepaald door details, beste even mailen voor meer info)

VOORBEELDEN CUSTOM VOORVORKEN:

Custom Allroader voorvork voor Ron:

Als finishing touch voor een vintage stalen frame, maar dan wel met schijfrem!

Old skool 1-inch vorkbuis / dropouts voor snelspanners / ISO rembeugel / kroonlug met ‘raampjes’ als klassiek accent / montageogen voor vast spatbord / custom hoogte en spong / WiND-poedercoat

29+ vorken voor Camille en Amanda:

Camille en Amanda hebben, met het oog op een lange fietsreis door Zuid Amerika, deze identieke custom stalen voorvorken laten bouwen ter vervanging van de standaardvorken op hun titanium bikepacking 29+ mountainbikes.

Unicrown MTB poten voor serieus dikke banden / oversized tapered vorkbuis (1.5” <> 1.125”) / dropouts voor 15x110mm steekas (BOOST) / ISO schijfremmontage / interne geleiding snoer vanaf naafdynamo / montageogen voor vanallesennogwat (13 ogen per vork!) / WiND-poedercoat

ALLROADER VOORVORK VOOR ARDWIL’s RANDONNEUR

Ardwil had al een WiND Allroader voorvork in unicrown stijl op zijn WiND22. Maar toen hij de foto’s van de nieuwe WiND Allroader voorvork met gelugde kroon langs zag komen dacht hij “Dat wil ik ook !”. Zo gezegd, zo gedaan …

Quick release dropouts / ISO remschijfbeugel / interne geleiding lichtsnoer door vorkpoot (vanaf naafdynamo) / montageogen voor vast spatbord, lamp en lowrider-drager/anythingcages/bidonhouders / WiND-poedercoat in Reseda groen (zelfde kleur als frame).

Oldskool cyclocross vork voor Timo:

Nieuwe voorvork voor Timo’s old skool stalen crosser: klassieke 1” vorkbuis / customized kroonlug / moderne rechte poten (licht oversized) / cantilever remnokken / quick-release dropouts.

PROJECT MEGAFORK:

Ciske kwam bij WiND met een mooie SALSA Mukluk titanium fatbike. Deze gebruikt hij voor zijn offroad bikepacking tochten. Bijvoorbeeld het oversteken van IJsland zoals hij vorig jaar heeft gedaan. Voor toekomstige expedities door de wildernis van Verweggistan had hij de wens om een reserve-achterwiel mee te kunnen nemen. En wel door deze te gebruiken als voorwiel! Enige punt was dat een geschikte voorvork voor een fatbike-achterwiel (inbouwbreedte 170mm) niet bestaat. Zodoende kwam hij bij WiND terecht.

De nieuwe vork is gebouwd met een ‘segmented’ bouwwijze (op basis van losse rechte buizen, geeft maximale flexibiliteit in maatvoering en buiskeuze) en heeft dezelfde hoogte en sprong als de originele vork. Bij de keuze van de buizen en onderdelen lag de nadruk op robuust en betrouwbaar. Inbouwbreedte en positionering van de remklauw zijn afgestemd om de plaatsing van een 2e achterwiel. Ook is de vork voorzien van de nodige montagepunten. Onder andere voor de voordrager (en een optionele grotere voordrager met ruimte voor zijtassen) en bidonhouders of bagagerolhouders aan de vorkpoten.

Extra voorvork voor Jan Willem

De LAUF voorvork waarmee Jan Willem’s WiND42 in eerste instantie was opgebouwd bleek goed te werken voor snelle ritjes, maar minder voor bikepacking (met bagage). De kant-en-klare carbon vork die daarvoor vervolgens werd aangeschaft bleek weer niet helemaal lekker te werken qua geometrie. Met een bikepacking-trip langs de Donau in het vooruitzicht was het duidelijk tijd voor een degelijke full-custom stalen vork van WiND. Deze heeft dezelfde (niet-standaard) maten van de LAUF en daardoor hetzelfde stuurgedrag. Door gebruik te maken van een oversized (tapered) vorkbuis wordt de vorkkroon relatief dik en sluit deze mooi aan op de oversized balhoofdbuis en headset.

Nieuwe voorvork voor Dick’s vintage stalen racer

Columbus MAX poten / 1-inch vorkbuis / gelugde kroon en dropouts / WiND-poedercoat