Een verzameling van gedachten, ideeën en meningen over het ontwerp en de bouw van fietsen. Voor dieper inzicht in de overwegingen bij het ontwerp en de bouw van WiND frames en fietsen.

SIMPEL = BETER

Omdat Murphy altijd mee fietst (en bouwt) en een ketting zo sterk is als de zwakste schakel. Deze aanpak komt terug in het ontwerp van het frame, de keuze van de onderdelen en de manier waarop ik mijn frames bouw. Simpel laat zich ook goed combineren met kwaliteit. Dat is de basis van mijn ‘LOW-TECH, HIGH-QUALITY’ velosofie. Bij WIND wordt ambachtelijk handwerk gecombineerd met hoge kwaliteit in ontwerp, bouw en afwerking voor een duurzaam en tijdloos product (dat technisch helemaal up-to-date is).

NIET ALLE ‘INNOVATIE’ IS ZINVOL

Veel ‘innovatie’ in de fietsindustrie komt voort uit marketing in plaats van uit technische noodzaak. Dat is misschien belangrijk voor grote merken die hun fietsen willen onderscheiden van de (nagenoeg identieke) producten van de concurrent, maar als custom framebouwer kan ik gewoon gaan voor wat technisch en praktisch het meest zinvol is voor de klant. Dat betekent dat ik ook wat kritischer ben ten aanzien van de ontwikkeling van nieuwe ‘standaarden’ en daar niet zomaar met elke wind mee waai. Naast de algemene technische zin (en onzin) van bepaalde ‘innovaties’ (bijvoorbeeld trapas-standaarden) speelt hier ook mee dat veel standaarden worden ontwikkeld voor carbon frames. En wat goed werkt op een carbon frame is niet altijd de beste oplossing voor een stalen frame!

BUILD WHAT YOU RIDE – RIDE WHAT YOU BUILD

Om fietsen te kunnen ontwerpen en bouwen die tot in detail kloppen is het noodzakelijk om zelf ruime praktijkervaring te hebben met het soort fietsen dat je bouwt. Alleen op die manier weet je echt aan welke eisen deze fietsen moeten voldoen, wat wel werkt en wat niet, etc. Omgekeerd is het ook essentieel om te rijden op nieuw gebouwde frames en fietsen. Dit is de enige manier om ze echt te testen en het ‘karakter’ te voelen. Kortom: een echte fiets ontwerper / framebouwer moet zelf ook een ervaren en actieve fietser zijn. Dat klinkt logisch, maar blijkt toch niet altijd het geval te zijn …

WAT HET BESTE WERKT VOOR DE PROFS IS NIET ALTIJD DE BESTE KEUZE VOOR DE LIEFHEBBER

Professionele fietsers vechten voor elke seconde tijdwinst en worden daarbij ondersteund door sponsoren en mechaniekers. Hun fiets hoeft in principe niet langer mee te gaan dan de duur van een wedstrijd. Voor liefhebbers is dat een compleet ander verhaal, of het nou om een zondagochtendrondje door de polder gaat of om een fietsreis van meerdere maanden door Verweggistan. Functionaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid zijn criteria die hier een veel grotere rol spelen dan een paar seconden tijdwinst!

(NB: Daarnaast rijden profs ook lang niet altijd met het materiaal waar ze mee zouden rijden als ze vrije keuze hadden :))