Dit is het grootste WiND-frame tot nu toe. Ik heb al een aantal frames gebouwd voor behoorlijk lange jongens, maar Marcel doet daar met 2.16m nog een schepje bovenop. Als je zo lang bent is een frame op maat gewoon de enige optie als je een beetje serieus wilt fietsen.

Waar andere bouwers vaak afhaken omdat deze framehoogte niet te combineren is met een kant-en-klare voorvork (te korte vorkbuis) bouwen we bij WiND gewoon een vork op maat!

Om aan de benodigde stuurhoogte te komen en het frame toch nog enigszins normale proporties te geven hebben we gekozen voor een extra uitsteek van de balhoofdbuis boven de bovenbuis i.c.m. extra spacers onder de stuurpen en een licht ‘positieve’ stuurpen.

Ook de rest van de geometrie is aangepast aan de maat: o.a. een extra lange achterkant en een iets hogere trapas om de mogelijkheid open te houden voor gebruik van extra lange cranks. Uiteraard zijn ook de diameters en wanddiktes van de buizen (Columbus Zona) aangepast aan de framemaat en Marcel’s gewicht. De extra lange zitbuis is ook custom.

Wat betreft de frame details is dit verder een normale SPECIAL ALLROADER, met een aantal extra’s:

  • Interne kabelgeleiding door onderbuis, chainstays en vorkpoot
  • Drie montageogen voor bidonhouders (ipv 2) zodat houders op 2 verschillende hoogtes kunnen worden gemonteerd (als je toch de ruimte hebt …)
  • Extra bidonhouderogen onder onderbuis
  • Ondanks geplande opbouw met 1X groep wel voorzieningen voor 2X (ruimte voor voorbladen, montage voorderailleur en kabelgeleiding)
  • POEDERCOAT: custom WiND-poedercoat met horizontale fade van spikkelmix zwartrood naar zwart

OPBOUW:

  • WIELEN: handgespaakt door WiND. Maximaal stevig met DT Swiss RR521 db velgen en de nieuwe PRO5 naven van HOPE
  • GROEP: Shimano GRX 1×12 (RX820) met 42 tands voorblad en 10-51 (!) cassette
  • ‘Gewone’ pedalen (schoenen voor klikpedalen in maatje 53 blijkt toch lastig …)
  • Voor nu opgebouwd met 32mm banden (Schwalbe ONE) en vaste spatborden (SKS Bluemels)