Deze robuuste reisfiets zal o.a. worden gebruikt voor lange reizen die ook over slechte wegen zullen gaan (er staat al een reis door Afrika op de planning!). Daarom heeft Stan gekozen voor dikke banden en een Rohloff Speedhub als uitgangspunten voor deze full-custom fiets. Het full-custom aspect zit ‘m in dit geval vooral in een opsomming van allerlei details die net even afwijken van de meeste projecten, zowel de details van frame en voorvork alsook de onderdelen voor de opbouw.
FRAME DETAILS:
- GEOMETRIE: ontworpen rond de extra lange voorvork (vanwege dikke banden). Maatje XL met flinke stack (Stan’s persoonlijke voorkeur op basis van stuurhoogte op eerdere fietsen). Reach afgestemd op het beoogde klassieke Nitto stuur met grote reach (Stan’s favoriet) en tegelijkertijd de mogelijkheid open gelaten om een modern (compacter) stuur te monteren (minder reach i.c.m. langere stuurpen). Ook aan de optimale stuurgeometrie voor deze fiets zijn de nodige emails besteed 🙂 De huidige opbouw omvat flink wat extra spacers rond de stuurpen voor extra stelruimte/tuning van de juiste stuurhoogte (vorkbuis zal later waarschijnlijk nog worden ingekort)
- BUIZEN: custom mix van Columbus ZONA en LIFE
- Specifiek voor aandrijflijn met Rohloff Speedhub i.c.m. ketting, met ‘Rocker’ dropouts voor spannen van ketting
- Gelugde zadelpenklemming (wens van klant)
- Interne kabels door onderbuis en intern lichtsnoer door frame
- Extra montagepunten voor bagagedragers
- Extra montageogen bidonhouders (sets van 3 ogen voor grote flessen) en extra onder onderbuis
- Gepoedercoat in glanzend zwart
FULL-CUSTOM VOORVORK:
- Extra dikke en stevige Columbus unicrown vorkpoten
- Custom hoogte (ruimte voor extra dikke banden) en sprong (optimale ’trail’ volgens wens klant)
- Steekas (12x100mm) i.c.m. ISO-remmontage
- Veel montageogen voor vanallesennogwat
- Interne routing van lichtsnoer door vorkpoot (vanaf naafdynamo)
EXTRA: Custom ‘lowrider’ drager op voorvork (volgens ontwerp van Stan)
OPBOUW:
- Keuze van bepaalde onderdelen op basis van Stan’s voorkeuren, waar mogelijk zilveren accenten als match met het zwarte frame
- Extra degelijke custom wielen, handgespaakt door WiND rond Rohloff Speedhub en SON28 naafdynamo i.c.m. degelijke Storm26 velgen van het Nederlandse RAD15 en voorzien van een paar serieus dikke Schwalbe Marathon banden (55mm)
- ‘All steel’ aandrijflijn met Surly RVS voorblad op een Middleburn RS7 crankstel (ja, met een een vierkante trapas, dat bestaat nog 🙂
- Rohloff Speedhub geschakeld met Gebla Rohbox i.c.m. aangepaste SRAM Rival 22 rem/schakelgrepen
- Mechanische TRP Spyre remmen met extra grote (180mm) schijven voor extra remkracht (met het oog op steile afdalingen i.c.m. vakantiebagage)
- Klassiek stuur van Nitto
- SON Edelux voorlamp en achterlicht
- Tubus Grand Tour bagagedrager
- Afgemaakt met o.a. zilveren accenten uit Ritchey Classic serie en Brooks Cambium C17 zadel