(English summary below)
Dit is een vervangend frame voor mijn eigen gravelcrosser. Het oude frame was weliswaar nog lang niet versleten, maar niet meer helemaal up-to-date wat betreft de technische details. Daarnaast had ik weer wat ideeën die nodig in de praktijk moesten worden uitgeprobeerd en getest. Dus tijd voor een nieuw frame met voorvork!
Dit is een Special Allroader frame net als WiND77. Maar waar WiND77 is getuned en opgebouwd als (Allroad-)racer voor het snellere werk op de weg is dit frame getuned voor gebruik als gravelcrosser. Gravelcross betekent in mijn geval in de winter een paar noppige gravelbanden voor een combinatie van asfalt, onverharde wegen en cyclocross / MTB paden en -routes en in de zomer wat snellere gravelbanden voor een combinatie van verharde wegen en gravel, inclusief gebruik tijdens vakanties (aangezien de gemonteerde verzetten wat meer geschikt zijn om mijn 90kg bergop te slepen dan de polderverzetten op WiND77 🙂 ).
Het frame heeft de standaardspecificaties van de Special Allroader met o.a. custom mix van Columbus ZONA en LIFE buizen, non-oversized balhoofdbuis, Paragon RVS dropouts voor flatmount remmen en 12x142mm steekas, en ruimte voor banden tot 40-45mm plus modder (ruim voldoende voor het beoogde gebruik). Verder is frame qua details redelijk ‘kaal’ (geen spatborden, dragers, etc. want niet nodig) en dus mooi clean.
Daarnaast heb ik een ook paar nieuwe (experimentele) elementen toegepast:
Seatstays: ‘single-bend’ met custom bend rond de band. Dit voornamelijk voor iets andere looks dan de voorgebogen S-bend seatstays. De single-bends vind ik persoonlijk net wat mooier. Voor nieuwe frames zijn beide opties mogelijk.
Voorvork: Ik had al langer het idee om een stalen voorvork te bouwen met wat meer ‘optische body’ dan de standaard Allroader voorvork zodat deze wat meer in proportie is met de buizen van het frame, maar zonder dat het meteen een hele zware vork wordt. Dit heb ik gedaan door de nieuwe extra dikke (maar niet al te dikwandige) vorkpoten van Columbus zelf te ovaliseren voor extra breedte in zijaanzicht (en juist smaller in vooraanzicht). De poten zijn verbonden met de vorkbuis d.m.v. een ‘segmented’ constructie aangezien de gebruikelijke constructie met een gelugde kroon hier niet bruikbaar is.
Interne kabelgeleiding door chainstays en vorkpoot: Interne geleiding van rem- en schakelkabels door de onderbuis is al langer een populaire ‘extra’ op WiND-frames (mooi en clean met soepele kabelloop rond balhoofdbuis en makkelijk doorvoeren van volledige buitenkabel). Op dit frame heb ik de kabels ook intern door de chainstays en vorkpoot laten lopen. Dat geeft flink wat extra werk, maar blijkt goed te doen en het resultaat is er ook naar (past goed bij het frame (extra clean en organisch zonder externe kabelgeleiders) en geeft een mooie loop van de kabels). Dus vanaf nu beschikbaar als extra voor nieuwe projecten!
Frame en vork zijn gepoedercoat in Ultramarijnblauw (heb ik al gezegd dat ik alle kleuren mooi vind, zolang het maar blauw is ? 🙂 ) en voorlopig opgebouwd met voornamelijk onderdelen van zijn voorganger en uit voorraad. Dat is momenteel nogal een bonte mix van onderdelen op basis van een mechanische 10-speed Shimano aandrijflijn (Ultegra en Deore) met SRAM Rival cranks en mechanische schijfremmen (TRP Spyre). Daarbij heb ik nog een MTB cassette achter de hand voor uitstapjes richting de bergen. Verder o.a. een paar stevige wielen met HOPE RS4 naven en een headset en bottom bracket van Chris King. Ondertussen zoek ik verder naar een nieuwe groep die voldoet aan (zoveel mogelijk van) mijn eisen (o.a. goede kwaliteit en ergonomie, i.c.m. mechanisch schakelen en remmen), maar dat valt nog niet mee …
========================
English summary: My new gravelcross frameset. A Special Allroader with some new features that I wanted to try out (single-bend seatstays, oversized fork legs for nicer visual balance with frame, internal cable routing through chainstays and fork leg). Powdercoated in ultramarine blue and temporarily built up with components from it’s predecessor
========================