Een kleine SPECIAL ALLROADER voor gebruik als comfortracer in de zomer en gravelcrosser in de winter.

Voor de verandering eens een keer een frame in een kleinere maat. In combinatie met dikkere (gravel) banden is het daarbij vaak een uitdaging om voldoende ruimte te houden voor de tenen (geen contact met band) zonder dat dat ten koste gaat van het stuurgedrag. Mede daarom hebben we voor deze fiets gekozen voor (iets) kleinere 650b wielen i.c.m. een wat kortere voorvork. Hiermee zijn frame en wielen optisch ook meteen wat meer in balans.

Buizen zijn zoals meestal een custom mix van Columbus Life en Zona. Buisdiameters voor dit kleine frame zijn een maatje dunner zodat ook dit frame het optimale rijgevoel krijgt (dus niet stijver en zwaarder dan nodig).

Voor dit frame heb ik een paar nieuwe elementen gebruikt: De dropouts zijn een nieuw model met geïntegreerde flatmount remmontage en 12mm steekas. Deze maken het bouwproces voor mij wat makkelijker en zien er ook nog een goed uit (niet te lomp). Daarnaast heb ik ‘S-bend’ seatstays gebruikt om wat extra ruimte te maken voor dikkere banden en voor wat meer ‘curvy’ looks. Wat mij betreft een geslaagde combinatie!

EXTRA’s: interne kabelgeleiding door onderbuis en montagepunten voor dragers / anythingcages (met oog op eventueel toekomstig bikepacking-gebruik).

WiND-poedercoat: spikkelmix van blauw en zilver (in het echt meer zilver dan op de foto’s).

OPBOUW: ‘all-black’ met Shimano 105 groep (R7000 2×11), inclusief hydraulische schijfremmen, handgespaakte wielen (DT Swiss R500DB velgen en Shimano 105 naven), FSA Orbit X headset, PRO LT Gravel stuur, Procraft zadelpen en stuurpen (passen qua vorm mooi bij fillet-brazed frame), etc. Nu opgebouwd met Schwalbe G-One Speed bandjes (30mm, tubeless gemonteerd) voor zomerse ritten op de weg.