STAAL
Mijn frames bouw ik van staal. Omdat er nogal wat vooroordelen, meningen en onjuistheden de ronde doen over stalen frames vind je hier wat meer achtergrondinformatie over wat staal zo geschikt maakt als materiaal voor custom frames.
STAAL IS MODERN: Tot 30 jaar geleden werden bijna alle fietsframes van staal gemaakt. Door de opkomst van andere materialen (met name aluminium en carbon) is staal een tijd lang wat meer op de achtergrond geraakt. Maar ondertussen is staal weer helemaal terug! Stalen buizen voor de framebouw zijn verder ontwikkeld: staallegeringen zijn harder geworden, buizen dunwandiger en het aanbod aan soorten en maten buizen en onderdelen is groter dan ooit. Dit betekent dat de mogelijkheden voor het bouwen van custom stalen frames ook ongekend zijn. Steeds meer fietsers ontdekken en waarderen de goede eigenschappen van een stalen frame. Daar komt actueel nog eens bij dat staal als framemateriaal ook relatief groen is (minder milieubelastend productieproces dan andere materialen, recyclebaar, frames gaan lang mee).
STAAL IS NIET ZWAAR: Het grootste misverstand over stalen frames is dat deze erg zwaar zijn. Met moderne stalen framebuizen is het mogelijk om frames te bouwen die qua gewicht niet of nauwelijks onder doen voor frames van andere materialen. Dat gezegd hebbende: gewicht is slechts één aspect van een frame. Ik ben van mening dat er vaak teveel nadruk wordt gelegd op gewicht en dat dit ten koste gaat van andere belangrijke factoren zoals stevigheid, duurzaamheid, de juiste ‘fit’, functionaliteit en comfort. Bij het ontwerpen van mijn frames neem ik al deze factoren mee en het uiteindelijke gewicht wordt mede bepaald door de berijder en het beoogde inzetbereik van de fiets.
STAAL IS STERK EN TAAI: Dit is misschien wel het grootste voordeel van staal. Door deze sterkte en taaiheid zijn stalen frames bijzonder geschikt voor ‘ruigere’ toepassingen (MTB, cyclocross, etc.) en zijn ze veel minder kwetsbaar in ‘onbedoelde situaties’ (valpartijen etc.). En als het toch een keer een deukje oploopt is dat meestal technische geen enkel probleem en goed te repareren (waar een carbonframe vaak moet worden afgeschreven). In combinatie met het juiste frameontwerp (o.a. keuze van buizen en componenten) maakt dit een stalen frame tot een zeer betrouwbaar product dat lang mee gaat.
STAAL IS COMFORTABEL: Stalen buizen hebben een groot vermogen om trillingen te absorberen. Dit geeft stalen frames de hoge mate van comfort waar ze zo om worden geroemd. Als custom framebouwer kan ik de mate van comfort, en de balans tussen comfort en stijfheid, afstemmen op de behoefte van de berijder door de buiskeuze (maat, vorm, etc.). Een ander aspect van comfort op de fiets is een goede houding en daarvoor is een goed passend frame (de juiste geometrie) essentieel. Het gebruik van staal in combinatie met fillet-brazing (de door mij gebruikte verbindingsmethode) geeft me de mogelijkheid om een perfect passend frame te bouwen.
STAAL IS STIL: Een argument dat je minder vaak tegen komt. Een stalen frame met z’n relatief dunne buizen en juist gekozen frameonderdelen is vrij van gekraak, gepiep en gerammel en dergelijke geluiden worden ook niet versterkt (zoals dat wel het geval is bij veel oversized carbon frames). Niet direct van invloed op de snelheid, maar weldegelijk op de beleving!
STAAL IS BETAALBAAR: De kosten van de materialen en productie van stalen frames zijn lager dan die voor andere custom framematerialen. Dit betekent dat een custom frame van staal relatief goed betaalbaar is zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Daarnaast maken de taaiheid en lange ‘houdbaarheid’ van stalen frames de aanschaf van een stalen frame een goede investering in een duurzaam kwaliteitsproduct waar je jarenlang plezier aan zult beleven.
STAAL IS MOOI: Last, but not least. Er gaat niks boven de slanke buizen en vloeiende verbindingen van een fillet-brazed stalen frame!