FRAME DETAILS
BALHOOFDBUIS
De balhoofdbuis is waar frame en voorvork samen komen. Ik werk alleen met balhoofdbuizen die zijn te combineren met losse lagercups (SHIS: EC en ZS) omdat dit de meest duurzame en praktische constructie is (universeel en vervangbaar). Daarvoor Ik maak gebruik van 2 standaardmaten:
STANDAARD (34mm ID): Technisch gewoon voldoende diameter voor een sterk en stijf stalen frame. Alleen te combineren met een traditionele rechte vorkbuis (1 1/8 inch) en externe lagercups (EC 34/28.6 – 34/30). Esthetisch mooi te combineren met een stalen- of niet-oversized carbon voorvork. Tevens de lichtste optie.
OVERSIZED (44mm ID): De ‘moderne’ standaard voor oversized carbon vorken met ‘tapered’ vorkbuis (1.5 > 1.125 inch of 1.25 > 1.125 inch) in combinatie met intern lager boven (ZS44/28.6) en extern lager onder (EC44/40 of 33).
BOTTOM BRACKET (trapas)
Voor het oog wellicht het minst interessante onderdeel van een frame, maar toch zo belangrijk. Dit onderdeel valt pas op op het moment dat het NIET doet wat het moet doen. Niks kan een rit zo verpesten als een krakende trapas! Daarom gebruik ik standaard brackethuizen met schroefdraad (BSA): functioneel, stil en probleemloos. En met een groot aanbod aan bruikbare lagers en crankstellen. Het is niet voor niets dat deze standaard steeds vaker terugkeert op nieuwe (carbon) frames!
INTERNE KABELGELEIDING
Optioneel kan ik de rem- en schakelkabels intern door de hoofdbuizen, chainstays en vorkpoten laten lopen. Daarvoor worden doorlopende messingbuisjes in de stalen buizen gesoldeerd. Deze oplossing is niet alleen mooi (‘clean’), maar ook praktisch: vloeiende loop van de kabels (voor optimale rem- en schakelprestaties), geen schurende buitenkabels tegen de lak, doorlopende buitenkabel (dus goede afdichting tegen vocht en vuil en heel makkelijk te plaatsen) en geen externe kabels en nokjes die vuil vangen en schade aan kleding etc. kunnen veroorzaken.
GEÏNTEGREERDE ZADELPENKLEMMING
Standaard voorzie ik mijn frames van stalen klembus die op het frame wordt gesoldeerd. Dit is op een stalen frame gewoon de mooiste en meest functionele oplossing met de beste klemming zonder lakschade. De klem wordt standaard op de voorkant van de zitbuis geplaatst omdat dit de meest gunstige plek is qua belasting (minste ‘stress’) en omdat op deze manier minder vocht en vuil in de zitbuis terecht kan komen (vanaf het achterwiel).